Grønland

Fra mine oplevelser i Grønland.

Når man bliver ramt af 'Kyst-sygen' er der kun én medicin:

- at komme tilbage.......

 

 

 

Daneborg 2011.

Hos slædepatruljen Sirius

Drengerøvenes paradis....

Her er jeg på træningstur med Slædehold 1's hunde og sammen med Sebastian10 på vej mod Berghaus.

I baggrunden ses Clavering ø på den anden side af Young Sund.

 

På Young Sund fra Zackenberg til Daneborg.

 

 

Myggbukta 2011.

I 2011var jeg med NANOK i Nordøstgrønland.

Jeg var på Nordholdet og vores opgave var at renovere den gamle norske station Myggbukta.

Sammen med to tidligere Siriusfubber, Hansi03 og Jens06 var jeg 3 uger i Myggbukta og 1 uge på Daneborg.

Vi nåede også at renovere Kap Herschell, der havde haft besøg af en bjørn, og gøre Sandodden klar til vinteren.

Ekspeditionsrapporten for 2011 kan ses under NANOK på www.xsirius.dk

Myggbukta Station, som den så ud, da vi var færdige med renoveringen.

Her er vi lige landet med Twinotteren og det første læs materialer. Det krævede 3 flyvninger fra Daneborg at få al grej ud.

Myggbukta,- da vi ankom.

I Myggbukta fandt vi en gammel fodbetjent feltesse. Det lykkedes med lidt snilde og gammel olie at få den i gang igen.

Her smeder Jens en kniv af et stykke jern fra skrotbunken. Vi brugte skruestikken som ambolt. I baggrunden generatorhuset inden renovering.

I Myggbukta er der 'tidevandstoilet' der foregår i landbrækket.

Ud over toiletpapir skal man huske riflen, da man nødig skal overraskes af en bjørn, når man sidder med røven bar...

Terrænet omkring Myggbukta er ret jævnt, men et enkelt sted har en elv gravet sig ned og lavet en 50 meter dyb canyon.

 

 

Sisimiut februar 2008.

 

Rask over isen.

Se et lille klip fra Youtube HER

Her er jeg ved at lægge skagler ud.

Slæden og hundene tilhører Lasse Ziska. Lasse ved at give en en af hundene sele på. Det er en dejlig kold og klar dag og hundene glæder sig til de skal på tur.

Vi skal over Vandsøen via 'Benbrækkeren' til Den 1. Fjord. Benbrækkeren havde nær levet op til sit navn !

Slæden er klar med renskind.

Hundene står gerne stille, når de skal i skaglerne.

Her holder vi hvil,- Lasse taler til hundene. Kommandoen hedder 'UNIT' på grønlandsk, som betyder stop eller lig stille.

Se et lille klip fra slædeturen HER.

 

Her er vi på tur med Jonas og hans 7 hunde.

I fuld fart på vej hjem....

Tore Holberg svinger hundepisken.

Tore og Jonas med en vap.

 

 

Nordøstgrønland 2007

 

Narhvalsund ved Ella Ø

 

Sommeren 2007 var jeg med NANOK i Nordøstgrønland. Vi havde base på ELLA Ø i Lauge Kochs gamle station ØRNEREDEN. Vi sejlede mere end 1000 km rundt i de indre fjorde med NANOKs kutter Agsut.  Vi tilså og reparerede fangstmandshytter og stationer. Hytterne tager især skade af 'bjørnebesøg'.

Ørnereden på Ella Ø.

I baggrunden Bastionen.

NANOKs kutter Agsut ,- udtales Assut og betyder 'hurtig' på grønlandsk.  

Agsut har tidligere været brugt af slædepatruljen Sirius til udlægning af depoter.

Her er vi i Kejser Franz Josephs Fjord. Der er omkring 1 km dybt. Fjeldene er lige så høje.

Agsut for anker i bunden af fjorden ved Nordenskjölds Gletcher.

Midnat i 'Kejserfranzen'... Sol over Gauss Halvø.

 

Kong Oskars Fjord med Agsut for anker. 

Vi er hele tiden bevæbnede på grund af isbjørnene.

Eli Knudsens varde i Kempe Fjord. 

Eli Knudsen var i slædepatruljen og byggede varden i 1943, hvor han skrev et brev med håb om, at krigen snart måtte slutte. Tyskerne skød ham kort efter ved Sandodden, da han kom kørende med sine hunde.

Nordfjordshuset -Lauge Kochs dejlige rejsehus ved Strindberg Land i Nordfjorden.

Bemærk Siriusslædens kvindelige former bag huset...

 

Her er jeg ved at male vinduerne på den gamle norske fangststation HOELSBU i Moskusoksefjorden. Stationen er idag vigtig for ekspeditioner og Sirius.

Den gamle norske station Kap Petersén,- renoveret af NANOK.

Agsut for sejl gennem Sofia Sund.

Bjørnebesøg på Ella Ø.

Når mænd savner kvinder.... Siriusslæde på Ella Ø. Det giver et godt løft i slæden...

 

NANOK Hold syd 2007

Henrik Nevers, Kristian Nevers, holdleder, Sirius 95, mig,- samt to hyggelige geologer vi mødte og blev gode venner med.

Vi bliver hentet på Ella Ø af en Twin Otter. Landingsbanen er lige sat i stand.

 

Kangerlussuaq 2001

 

Varde - indlandsis.jpg (39896 byte)

2001. Vi byggede en varde på N 66° 56'636 - W 49° 58'712.  

Skriv en hilsen i bogen hvis nogen kommer forbi!

Indlandsisen.jpg (33161 byte)

Fra Indlandsisen sydøst for Kangerlussuaq, maj 2001.

Peter Finn Andersen, Lennart Munk-Hansen og Jens Lind. 

Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse

  

     Morgen i fjeldet. Vi er på vej mod Indlandsisen i 2001. Fjeldet i baggrunden hedder 'Det nordlige smukke ansigt.'

  

  Så er det lige før vandet koger til morgenkaffen. Det er godt med lidt læ,- det fryser en halv snes grader

 

 Vi holder hvil ved søen Orsuarnissarajuttoq. Det betyder 'Søen der ser ud som om nogen har flænset en sæl'. vi kalder den derfor for 'Sælflænsesøen'. Når der ikke er is op søen skulle der efter sigende være fedtperler på vandet,- deraf navnet. Min rygsæk står på et sted hvor der i følge kortet skulle have været en eskimoisk boplads, men vi finder den ikke.

 Ovaralt i fjeldet ligger der rester fra rensdyr og moskusokser. Dette flotte moskuskranie kom med hele vejen på ryggen af Jens Lind.

 

Kangerlussuaq 1995

 

Fra "Israndsdalen" i 95

Fra "Israndssøen" i 95.

Fjeldene omkring Kangerlussuaq er særdeles velegnede til vandring, da der er flere steder med adgang op på Indlandsisen.

Selve fjeldmassiverne hører til nogen af klodens ældste ca. 3 milliarder år. Til sammeligning er kloden skabt for ca. 5 milliarder år siden.

På kortet over området fra Saga Maps har jeg beskrevet den rute vi vandrede i 1995. Mølet var det berømte punkt 660 som benyttes ved op- og nedgang når Indlandsisen skal traverseres. På grund af store mængder smeltevand det år måtte vi dog opgive at komme helt frem. Ruten er i alt på ca. 100 km.

Dyrelivet er også ganske særligt, da der er store flokke af vildrener og moskusokser. Alt dette kan nåes med udgangspunkt i Kangerlussuaq/ Sdr. Strømfjord, hvilket bringer flyudgifterne ned, da man ikke skal videre.

Sidst i 90'erne byggede 'Volkswagen' et testanlæg et par hundrede kilometer inde på Indlandsisen. Adgangen skete gennem Israndsdalen, hvor der nu er bygget veje og broer over elven med mulighed for at køre direkte op på isen i bil eller på mountainbike. I dag er testanlægget nedlagt igen.

 

Min makker Peter Finn og jeg på indlandsisen ved Isunnguata Sermia i 95.

Billedet er taget af Ove Bugge Sørensen.

           

               Fra opstigningen på Isunnguata Sermia i 95.        Jeg står her ved en sø på Indlandisen i 95